::من نحن؟::

Saturday, November 21, 2009

ADAB DI MASJID (ADAB AL-MASJID)

oleh : mesrarakyat


ADHULUL MASJID BI QADAMIL YUMNA WA AQUL :

Saya masuk ke masjid dengan kaki kanan dan berkata


ALLAHUMMAFTAH LI ABWABA RAHMATIK :

Ya Tuhanku, bukakanlah bagiku pintu rahmatMu


LA NABI’ WA LA NASYTARI

Kita tidak boleh menjual beli


WA LA NATAKALLAM FIHI BISOUTIN MURTAFI’ :

Dan tidak boleh kita berkata-kata dengan suara yang kuat


WA LA NAMURRU MIN AMAMAL MUSOLLIN

Dan kita tidak boleh lalu dihadapan orang yang sedang bersolat


WA LA NA’BATHU BIL ASHYAK

Dan kita tidak boleh melakukan sesuatu yang sia-sia


LA AJLIS HATTA USOLLI RAK’ATAINI :

Aku tidak duduk sehingga aku selesai menunaikan 2 rakaat


AKHRUJU MINAL MASJID BIQADAMIL YUSRA WA AQUL :

Aku pun keluar dari masjid dengan kaki kiri dan berkata (berdoa)


ALLAMUHUMMA INNI ASALUKA MIN FADLIK :

Ya Tuhanku, aku memohon dan mengharapkan kelebihanMu

No comments:

Post a Comment


::al-af'al::